پایپینگنرم افزار مهندسینفت و گاز

نرم افزار PDMS چیست؟

مقاله آشنایی مختصر با نرم افزار PDMS و دانلود دوره و جزوات خودآموز PDMS

نرم افزار PDMS چیست و چه کاربردهایی دارد؟ PDMS مخفف عبارت Plant Design Management System میباشد و محصول شرکت AVEVA  انگلستان میباشد.
این نرم افزار یکی از کارآمدترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی نفت و گاز و پتروشیمی میباشد که قابلیت طراحی ، مدلسازی و مدیریت سیستم را به طور همزمان به بهترین شکل داراست .

نرم افزار های PDS و Autoplant  نیز وجود دارند که کاربردی مشابه PDMS را دارا هستند ولی PDMS دارای قدرت و انعطاف پذیری بیشتری میباشد .

به عنوان یکی از نقاط مثبت آن میتوان به خروجی ها و ورودی های نرم افزار و همخوانی آنها با نرم افزارهای مهندسی و بانک اطلاعاتی بسیار قوی آن ( Database )اشاره کرد .
به عنوان مثال قابلیت همخوانی فایلهای مدل سازی شده در Microstation را داراست و همچنین میتوان با Visual basic برای آن برنامه نویسی کرد .
همچنین قابلیت گرفتن خروجی با فرمت های رایج نقشه کشی از جمله DWG ، PLT ، را برای استفاده در نرم افزار اتوکد داراست و میتوان گزارشهایی را در فرمت ها قابل استفاده در Word و Excel خروحی گرفت .

همچنین میتوان به نرم افزار های کمکی برای گرفتن خروجی برای نرم افزار CEASAR II و تحلیل تنش سیستم پایپینگ اشاره کرد .

مهمترین بخشها و ماژول های نرم افزار PDMS :

در زیر به صورت اجمالی نگاهی به مهمترین بخش ها و ماژول های این نرم افزار می اندازیم :
ماژول DESIGN : مهمترین بخش نرم افزار میباشد که به مدل سازی واحد میپردازد .
به طور کلی یک واحد فرآیندی متشکل از واحد های مکانیکال ، سیویل،پایپینگ ، برق ، ابزار دقیق و … میباشد که در ماژول دیزاین میتوان کلیه این واحد ها را با تمام بخش های مختلف آن  مدل سازی نمود .
در ماژول DESIGN برای طراحی هر واحد ، بخش مجزایی وجود دارد . از جمله بخش های Pipework ، Equipment ، Structure ، Hvac و …  .

ADMIN : این بخش مربوط به مدیریت کل سیستم میباشد که در آن میتوان به تعریف پروژه ، ایجاد بانکهای اطلاعاتی ( Database ) ، تعریف کاربران و اختصاص Password برای آنها ، ایجاد محدوده های کاری برای هر کاربر ، مشاهده فعالیت کاربران ، ایجاد هماهنگی بین کاربران ، ایجاد تیم های کاری و … اشاره نمود .

PARAGON & SPECON : این بخش مخصوص کاتالوگ نویسی بخش های دیگر نرم افزار است . از جمله تعریف مدرک PMS  برای بخش piping و همچنین کاتالوگها مورد نیاز بخش های Structure & Instrument .

DRAFT : جهت تهیه نقشه های دو بعدی و سه بعدی از جمله Plot plan ، Piping plan ، Key plan و … جهت نشان دادن موقعیت تجهیزات و لوله ها و ابزار آلات و المانهای دیگر موجود در واحد به کار میرود .
کلیه این نقشه ها در فرمت های مختلف برای استفاده در نرم افزار های متداول از جمله اتوکد تهیه میشوند .

ISODRAFT :  در این بخش میتوان از نرم افزار خروجی آیزومتریک گرفت . این نقشه ها برای سیستم Piping به کار میرود و مشخصاتی از جمله مسیر حرکت لوله و جانمایی اتصالات و تجهیزات و طول لوله را به ما میدهد .

SPOOLER : جهت تقسیم بندی خطوط ایزومتریک در Shop سایت ، کاربرد فراوانی دارد .

نسخه های مختلف نرم افزار PDMS :

PDMS نیز مانند همه نرم افزارهای کامپیوتری، در نسخه های مختلفی تولید شده است ، مانند نسخه های 11.2 ، 11.3 ، 11.5 ، 11.6 و 12 .
طراحان ایرانی به طور معمول از نسخه 11.5 این نرم افزار استفاده مینمایند ( به دلیل تحریم های اعمال شده به ایران ) . اما شرکتهای کوچکتر که نیاز به داشتن لایسنس از شرکت سازنده ندارند ، از نسخه 11.6 این نرم افزار که به صورت کرک شده در بازار موجود است نیز استفاده میکنند .
شرکت AVEVA به تازگی نسخه 12 این محصول را نیز ارائه کرده است که تغییرات محسوسی نسبت به نسخه های قبلی در آن دیده میشود .

 

5/5 __(6 امتیاز)
مجموعه استانداردهاASME پکیج استانداردهای مدیریت کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا