عمرانمکانیک

انواع بولت ساختمانی ،پایپینگ و مکانیک

آشنایی با انواع بولت و کاربرد آنها در ساخت و ساز و نصب تجهیزات

بولت چیست ؟ بولت ها (به انگلیسی: Bolt) نوعی از انواع بستنده ها (Fasteners) هستند که در کار ساخت و ساز و نصب تجهیزات مکانیکال و ساخت و ساز سیویل، کاربردهای فراوانی دارند. بولت ها به شکل میلگرد استوانه هستند و با مهره و واشر به کار برده می شوند.

تفاوت بولت و پیچ چیست؟
بولت اتصال دهنده ای غیر مخروطی است (استوانه ای شکل) که با استفاده از واشر و مهره اشیا را به هم متصل می کند. ولی پیچ یک اتصال دهنده مخروطی است که با یک سری رزوه در بستر متریال موجود ، جفت می شود یا هنگام چرخش در بستر مورد نظر، رزوه مخصوص خود را در ماده ایجاد می کند .

مطمئنا در صنعت، بارها اسم نات و بولت (Nut & Bolt) را شنیده اید. نات و بولت همان مجموعه ای است که توسط بولت و مهره ، بستر مورد نظر را به هم متصل می کند (به عنوان مثال اتصال دو فلنج به یکدیگر). ولی Screw یا همان چیزی که شاید به فارسی بهترین واژه، پیچ خودکار برای آن باشد، نیازی به مهره ندارد.

در این مقاله، بصورت خلاصه نگاهی به انواع بولت و کاربرد انواع بولت ها در صنعت می پردازیم.

انواع بولت

  1. انکربولت (Anchor Bolt):
    کلمه انکر در لغت به معنای لنگر، مهار، و بستن است. انکربولت ها ابزاری ابزاری برای نصب ماشین و استراکچر  و نصب پلیت فلزی داخل فونداسیون بتنی و سنگی هستند.
  2. رول بولت (Roll Bolt) :  رول بولت ها از یک پیچ سر مخروطی، یک استوانه فلزی چاکدار، یک مهره و نیز یک واشر تشکیل شده اند. مبنای کار رول بولـت ها افزایش حجم اتصال است یعنی چیزی شبیه به اتصال پیچ و رول پلاک در سطوح دیوار ها. از رول بولت ها مانند انکر بولت،  برای اتصال پلیت روی سطوح بتنی در سازه ها و فونداسیون استفاده می شود.
    کاربرد رول بولت: در صنعت ساختمان و سازه جهت ایجاد صفحه پایه اتصال
    استفاده در صنایع مکانیکال و مخازن جهت اتصال مخازن به زمین
    در تهویه مطبوع نیز برای اتصال به سقف و ستون های بتنی
    در صنایع برق و در دکل های برقی برای اتصال کلمپ ها و ساپورت ها به دکل
    در ایجاد ریل و اتصال ریل و گارد ریل
  3. آی بولت (Eye Bolt): نوعی پیچ با یک حلقه در انتهای خود … که می توان  طناب و زنجیره را به آن متصل کرد و برای جابجایی اجسام کاربرد دارد. شباهت حلقه به چشم، علت نامگذاری این نوع بولت است.
  4. یو بولت ( U Bolt): یو بولت ، پیچى است که به شکل U می باشد و براى اهدافی که نیاز به گرفتن قطعه خاصی داشته باشند استفاده مى شود.
    یوبولت ها در ساپورت های پایپینگ (مهار لوله های نفت و گاز ) کاربردهای فراوانی دارند .
    اساس نامگذاری یوبولت ، سایز لوله مورد استفاده هست . مثلا یو بولت 4 اینچ برای مهار لوله 4 اینچ بکار میرود.
    در  صنعت پایپینگ و ساپورت لوله، جنس متریال یو بولت هم برای استفاده خیلی مهم است. از آنجایی که لوله ها نباید با فلزی از متریال دیگر در تماس باشند، باید با هماهنگی متریال لوله و ساپورت، جنس یو بولت انتخاب گردد.
  5. جی بولت (J Bolt): جى بولتبولتی به شکل J لاتین است و در واقع میتوان آنرا بصورت نصف یک یو بولت تصور کرد. این نوع بولت ، به عنوان یک قلاب گیرنده عمل مى کند.
  6. هنگر بولت(Hanger Bolt):  هنگر بولـت یا Hanger Bolt نوعى از پیچ است که در دو طرف آن رزوه وجود دارد با این تفاوت که رزوه هاى یک طرف همانند رزوه چوب است و رزوه طرف دیگر مشابه رزوه پیچ ماشینى است و از این نوع پیچ ها مى توان در صفحات با دو جنس متفاوت استفاده کرد
  7. استاد بولت (Stud Bolt): استاد بولت یکی دیگر از بولت های پر کاربرد در پایپینگ است (پایپینگ چیست؟). این بولت شامل یک پیچ دوسر رزوه و دومهره می باشد که جهت بستن فلنج ها و قطعات فلزی در صنایع سنگین مانند نفت و گاز و پتروشیمی، مورد استفاده قرار می گیرند. این پیچ ها اغلب استیل و با پوشش های مختلف شامل گالوانیزه، و یا استنلس استیل تولید می گردد.
    استاد بولت از سایز ۳/۸ الی ۱/۲ ۴ اینچ قابل تولید می باشد که با استانداردهای NMG – DIN – ISO همراه با Certificate و شناسنامه قابل ارائه هستند و گریدهای استادبولت ها B16 – B8 – B7 می باشد. استاد بولت معمولا با پوشش های گالوانیزه گرم، سرد ، با استانداردهای معتبر ارائه می شوند که در نفت و گاز به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.
    انواع استاد بولت:
    استاد بولت گالوانیزه
    استاد بولت فولادی
    استاد بولت استیلچ
گالری تصاویر _ انواع بولت :
4.5/5 __(6 امتیاز)
مجموعه استانداردهاASME پکیج استانداردهای مدیریت کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا